Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. srpen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. srpen 2012

Spirální galaxie NGC 4038 ve srážce

Uznání: Data Collection: Hubble Legacy Archive; Processing: Danny Lee Russell

Tato galaxie má špatné milénium. Ve skutečnosti posledních 100 miliónů let nebylo dobrých a pravděpodobně příští miliarda bude dosti bouřlivá. NGC 4038 je vidět vlevo nahoře a bývala to docela normální spirální galaxie až do té doby, co do ní vrazila NGC 4039, napravo od ní. Nahoře je vidět vyvíjející se vrak obou galaxií známý jako Antény nebo Tykadla. Jak gravitace mění strukturu obou galaxií, tak do sebe narážejí mračna plynu, vznikají jasné modré uzlíky hvězd, vznikají a explodují hmotné hvězdy a rozsévají se hnědé prachové filamenty. Obě galaxie nakonec splynou do jedné velké spirální galaxie. Takové srážky nejsou neobvyklé a dokonce i naše vlastní Galaxie Mléčná dráha v minulosti prošla několika srážkami a za několik miliard let je předpovězena její srážka s naší sousední galaxií v Andromedě. Snímky, ze kterých vznikl tento obraz, pořídili profesionální astronomové družicovým Hubblovým kosmickým dalekohledem, aby lépe porozuměli srážkám galaxií. Tyto snímky, stejně jako mnoho jiných hloubkových snímků vesmíru z Hubbla, byly zveřejněny, což umožnilo amatérovi se zájmem je stáhnout a zpracovat do vizuálně úžasné kompozice.

Štítky: Galaxie ve srážce, Ngc 4038, Antennae Galaxies