Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. duben 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. duben 2011

Antény

Uznání a copyright: Acquisition and data reduction - Andrey Oreshko (Elena Remote Observatory),
Processing - Dietmar Hager (stargazer-observatory)

V jižním souhvězdí Havran (Corvus) se ve vzdálenosti 60 miliónů světelných let srazily dvě velké galaxie. Ovšem hvězdy v těchto dvou galaxiích katalogizovaných jako NGC 4038 a NGC 4039 se během této stovky miliónů let trvající události nesrážejí. Místo toho se srážejí velká oblaka molekulárního plynu a prachu a vyvolávají tak epizody překotného vznikání hvězd v centru kosmického vraku. Nádherný pohled zabírá asi 500 tisíc světelných let a jsou na něm i nové hvězdokupy a hmota náhodně odmrštěná daleko pryč z této scény gravitačními slapovými silami. Sugestivní vzhled rozsáhlých obloukovitých útvarů dal pochopitelně tomuto páru galaxií jeho populární jméno - Antény.

Štítky: Molekulární mračno, Ngc4038, Ngc4039, Galaxy collision

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.