Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. srpen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. srpen 2012

Perseidy a Mléčná dráha

Uznání a copyright: Jens Hackmann

Kde se objeví další Perseida? Tuto otázku měli většinou na mysli všichni nadšení pozorovatelé oblohy, kteří si vyšli ven, aby pozorovali meteorický roj Perseid, který v minulých dnech vyvrcholil. Na složeném kompozitním obrázku nahoře z tohoto víkendu je vidět šest meteorů včetně jasného bolidu, který se mihnul podél pásu Mléčné dráhy v pozadí. Všechny Perseidy se zdánlivě vylétají z radiantu roje v souhvězdí Persea. První zprávy o letošních Perseidách naznačují, že v maximu bylo z tmavých míst vidět až 100 meteorů za hodinu. Digitální mozaika nahoře byla pořízena nedaleko Weikersheimu v Německu.

Štítky: Mléčná dráha, Perseidy, Meteorický roj

39. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 26. 9. do 2. 10. 2022. Měsíc je ve fázi mezi novem a první čtvrtí a uvidíme jej večer koncem týdne nízko na jihozápadě. Jupiter je v opozici se Sluncem, vrcholí tedy kolem jedné ráno jako výrazná „hvězda“ noční oblohy. Vidět je taky Saturn, Neptun, Uran a Mars. Aktivita Slunce se zvýšila a uvidíme i hodně skvrn. Ráno je možné spatřit zvířetníkové světlo. V noci z pondělí na úterý narazí DART do planetky Dimorphos. V neděli 25. 9. po půlnoci našeho času proběhly tři starty raket téměř v průběhu jedné hodiny. Před 15 lety odstartovala DAWN vstříc Ceres a Vestě a před 45 lety odstartovala raketa Proton se stanicí Saljut 6.

Sluneční skvrna AR3078 v Ha