Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. květen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. květen 2018

Mlhovina Červený obdélník z Hubbla

Uznání: Hubble, NASA, ESA; Processing & License: Judy Schmidt

Jak vznikla tak neobvyklá mlhovina Červený obdélník? Ve středu této mlhoviny je stárnoucí dvojhvězda, která jistě mlhovině dodává energii, ale to nevysvětluje její barvy. Neobvyklý tvar Červeného obdélníku nejspíš pochází z tlustého prachového anuloidu, který škrtí jinak sférický odtok do kuželovitých útvarů, které se pak dotýkají špičkami. Jelikož se na anuloid díváme z boku, tak se zdá, že okraje kónických tvarů tvoří písmeno X. Zřetelné příčky naznačují, že odtok nastává v záchvatech a naráz. Neobvyklým barvám mlhoviny rozumíme méně, ovšem spekuluje se, že pocházejí od uhlovodíkových molekul, které by mohly být stavebními bloky organického života. Mlhovina Červený obdélník leží ve vzdálenosti asi 2300 světelných let v souhvězdí Jednorožce (Monoceros). Mlhovina je zde vidět na nedávno znovu zpracovaném snímku z Hubblova kosmického dalekohledu do velkých podrobností. Jak jedné z centrálních hvězd za několik miliónů let dojde jaderné palivo, tak Červený obdélník nejspíš vykvete do planetární mlhoviny.

Štítky: Red rectangle, Hubble, Planetární mlhovina