Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. květen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. květen 2018

Galaxie v řece

Uznání a copyright: Michel Meunier, Laurent Bernasconi, Janus Team

Velké galaxie rostou požíráním těch menších. Dokonce i naše vlastní Galaxie praktikuje galaktický kanibalismus, pohlcuje menší galaxie, které se dostanou příliš blízko a gravitace Mléčné dráhy je zachytí. Tato praxe je ve vesmíru běžná a ilustruje ji tento pár interagujících galaxií na březích jižního souhvězdí řeky Eridanus. Velká zborcená spirální galaxie NGC 1532 vzdálená 50 miliónů světelných let je zaklesnutá v gravitačním zápasu s trpasličí galaxií NGC 1531 (vpravo od středu), který nakonec menší galaxie prohraje. Spirální galaxie NGC 1532 je vidět z boku a měří asi 100 000 světelných let. Pár galaxií NGC 1532/1531, zobrazený na tomto snímku do velkých podrobností, se považuje za podobný s dobře prostudovanou soustavou spirální galaxie viděné zepředu s menší doprovodnou galaxií známé jako M51.

Štítky: Ngc1532, Ngc1531, Eridanus, Galaxie, Interacting galaxies, Merging galaxies