Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. květen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. květen 2018

NGC 1360: Mlhovina Vejce červenky

Uznání a copyright: Josep Drudis, Don Goldman

Toto pěkné kosmické mračno se nachází asi 1500 světelných let daleko a jeho tvar a barva připomíná modré vejce červenky. Bezpečně hnízdí v jižním souhvězdí Pece (Fornax) a měří asi 3 světelné roky. Jelikož se jedná o planetární mlhovinu, tak nereprezentuje začátek, ale naopak krátkou a závěrečnou fázi vývoje stárnoucí hvězdy. Na telescopickém snímku je vidět centrální hvězda NGC 1360, která je ve skutečnosti dvojhvězdou dvou bílých trpaslíků, s menší hmotností než Slunce, ale zato žhavější. Jejich intenzivní a jinak neviditelná ultrafialová radiace odděluje od atomů okolního plynu elektrony. Převládající modrozelená barva NGC 1360 pochází ze silné emise rekombinovaných elektronů s atomy dvakrát ionizovaného kyslíku.
Oprava: Na překlad anglického pojmenování ptáčka robin na červenku upozornila Jitka Novotná.

Štítky: Planetární mlhovina, Ngc1360, Binary star, Ionizace