Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. květen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. květen 2018

Četné singularity ve středu Galaxie

Uznání: NASA/CXC / Columbia Univ./ C. Hailey et al.

Nedávný neformální průzkum ukázal, že astronomové zatím nemají dobré pomnožné podstatné jméno pro skupinu černých děr, ale potřebují je. Červené kroužky na tomto rentgenovém snímku z observatoře Chandra identifikují skupinu dvanácti černých děr, které jsou členy podvojných hvězdných soustav. Podvojné černé díry o hmotnosti 5 až 30 Sluncí se hemží v okruhu asi 3 světelných let kolem středu naší Galaxie, kde se nachází superhmotná černá díra známá jako Sagittarius A* (Sgr A*). Žluté kroužky označují rentgenové zdroje, které jsou nejspíš méně hmotné neutronové hvězdy nebo bílí trpaslíci v dvojhvězdných soustavách. Samostatné černé díry jsou nepozorovatelné, ale jako součást dvojhvězdné soustavy mohou ze své normální doprovodné hvězdy přitahovat materiál a generovat rentgenové záření. Observatoř Chandra dokáže ve vzdálenosti galaktického centra detekovat jenom jasnější podvojné soustavy s černými děrami jako bodové rentgenové zdroje, což naznačuje, že může existovat mnohem více podvojných černých děr, ale doposud nebyly detekovány.

Štítky: Černá díra, Sgr a*, Rentgenový, Binary

Snímek komety C/2021 A2.

Kometa C/2021 A2. Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa procházela souhvězdím Vozky.