Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. květen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. květen 2018

V srdci mlhoviny Tarantula

Uznání: ESA, NASA, Hubble, ESO; Processing: Danny LaCrue

V srdci monstrózní mlhoviny Tarantula se nacházejí obří bubliny energetického plynu, dlouhá vlákna temného prachu a neobvykle hmotné hvězdy. V středu této mlhoviny je klubko hvězd tak husté, že se kdysi považovalo za jedinou hvězdu. Tato hvězdokupa s označením R136 nebo NGC 2070, je vidět nad středem snímku a je domovem velkého množství žhavých mladých hvězd. Energetické světlo z těchto hvězd trvale ionizuje plyn mlhoviny, zatímco částice jejich jejich energetického větru nafukují bubliny a vytvářejí spletité filamenty. Obrázek v representativních barvách je digitální syntézou snímků NASA/ESA družicového Hubblova kosmického dalekohledu a pozemského dalekohledu ESO NTT (New Technology Telescope) a do velkých podrobností ukazuje bouřlivý střed této mlhoviny v LMC. Mlhovina Tarantule, též známá jako mlhovina 30 Doradus, je jednou z největších známých hvězdotvorných oblastí a každých několik miliónů let podstupuje neobvykle silné epizody vznikání hvězd.

Štítky: Lmc, Tarantula nebula, R136