Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. květen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. květen 2018

Sedm zaprášených sester

Uznání: WISE, IRSA, NASA; Processing & Copyright : Francesco Antonucci

Je to opravdu ta slavná hvězdokupa Plejády? Plejády jsou známé svými ikonickými modrými hvězdami a zde jsou vidět v infračerveném světle obklopené prachem, který přezařuje hvězdy. Tři infračervené barvy jsou zde namapovány do vizuálních barev (R=24, G=12, B=4.6 mikronů). Podkladové snímky pořídila družice NASA WISE (Wide Field Infrared Survey Explorer). Hvězdokupa je katalogizovaná jako M45 a má pojmenování Plejády, nebo v anglofonní oblasti Sedm sester, a náhodou se nachází v procházejícím prachovém mračnu. Světlo a větry z hmotných hvězd v Plejádách odtlačují především menší prachové částice a tak způsobují stratifikaci prachu do pozorovaných filamentů. Snímek zabírá ve vzdálenosti Plejád, které jsou asi 450 světelných let daleko v souhvězdí Býka (Taurus). asi 20 světelných let .

Štítky: M45, Plejády, Open star cluster

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.