Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. květen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. květen 2018

Sedm zaprášených sester

Uznání: WISE, IRSA, NASA; Processing & Copyright : Francesco Antonucci

Je to opravdu ta slavná hvězdokupa Plejády? Plejády jsou známé svými ikonickými modrými hvězdami a zde jsou vidět v infračerveném světle obklopené prachem, který přezařuje hvězdy. Tři infračervené barvy jsou zde namapovány do vizuálních barev (R=24, G=12, B=4.6 mikronů). Podkladové snímky pořídila družice NASA WISE (Wide Field Infrared Survey Explorer). Hvězdokupa je katalogizovaná jako M45 a má pojmenování Plejády, nebo v anglofonní oblasti Sedm sester, a náhodou se nachází v procházejícím prachovém mračnu. Světlo a větry z hmotných hvězd v Plejádách odtlačují především menší prachové částice a tak způsobují stratifikaci prachu do pozorovaných filamentů. Snímek zabírá ve vzdálenosti Plejád, které jsou asi 450 světelných let daleko v souhvězdí Býka (Taurus). asi 20 světelných let .

Štítky: M45, Plejády, Open star cluster

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

M 101,JEDNA SNIMKA