Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. červen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. červen 2018

Mlhovina Kočičí oko z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, HEIC, and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Někomu to může připadat jako kočičí oko. Okouzlující mlhovina Kočičí oko se ovšem nachází 3 tisíce světelných let přes mezihvězdný prostor daleko od Země. Klasická planetární mlhovina Kočičí oko (NGC 6543) představuje závěrečnou, krátkou, ale nádhernou fázi v životě Slunci podobné hvězdy. Umírající centrální hvězda této mlhoviny může vytvářet jednoduchý vnější vzor v prachových soustředných obálkách odhazováním vnějších vrstev v sérii pravidelných křečí. Ovšem vznik krásných, ale složitějších vnitřních struktur není zatím dobře pochopen. Na digitálně zaostřeném snímku z Hubblova kosmického dalekohledu je zřetelně vidět opravdu kosmické oko, které měří přes půl světelného roku. Astronomové při pohledu do Kočičího oka vidí osud našeho Slunce, které má souzeno za asi 5 miliard let vstoupit do své vlastní fáze planetární mlhoviny.

Štítky: Planetární mlhovina, Kočičí oko, Ngc 6543