Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. červenec 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. červenec 2018

Stopy hvězd a Bracewellovy rádiové sluneční hodiny

Uznání a copyright: Miles Lucas at NRAO

Sluneční hodiny využívají polohu stínu k měření otáčení Země a zobrazení času ve dne. Tyto sluneční hodiny v radioastronomické observatoři Very Large Array v Novém Mexiku připomínají historii radiové astronomie a jejího průkopníka Ronalda Bracewella. Rádiové sluneční hodiny jsou sestaveny z prvků slunečního mapovacího radioteleskopu, který Bracewell původně postavil blízko kampusu Stanfordovy univerzity. Data z Bracewellova radioteleskopu přispěla k plánování prvního přistání na Měsíci, její sloupky podepsali příchozí vědci a radioastronomové včetně dvou nositelů Nobelovy ceny. Jako u většiny slunečních hodin stín centrálního gnomonu jde přes značky, které ukazují sluneční čas ve dne a také slunovraty a rovnodennosti. Ovšem na rádiových slunečních hodinách jsou také značky odpovídající místnímu siderickému času. Ukazují polohy neviditelných rádiových stínů tří jasných rádiových zdrojů na pozemské obloze, zbytek po supernově Cassiopeia A, aktivní galaxie Cygnus A a aktivní galaxie Centaurus A. Siderický čas je hvězdný čas, otáčení Země měřené hvězdami a vzdálenými galaxiemi. Toto otáčení je zachyceno na této hodinu dlouhé kompozitní expozici. Hvězdy nad Bracewellovými rádiovými slunečními hodinami vytvářejí soustředné stopy kolem severního nebeského pólu.

Štítky: Siderický čas, Sundial, Rádioastronomie