Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. červenec 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. červenec 2018

Vřetenová galaxie z boku

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, U. Arizona

Jaký je to druh nebeského objektu? Je to poměrně normální galaxie, ale je vidět z boku. Mnoho disků galaxií jsou právě tak tenké jako u NGC 5866 na zdejším snímku, ale od nás nejsou vidět z boku. Známější galaxie, která je vidět z boku, je naše vlastní Galaxie Mléčná dráha. Vřetenová galaxie katalogizovaná jako M102 a NGC 5866 má četné a komplexní prachové pásy, které se jeví tmavé a červené, zatímco spousta jasných hvězd v disku jí dává více modrý odstín. Je vidět, jak modrý disk mladých hvězd sahá ve velice tenké prachové rovině až za prach. Existují důkazy, že Vřetenová galaxie v posledních miliardách let kanibalizovala menší galaxie, včetně mnohonásobných proudů slabých hvězd a tmavého prachu, které sahají mimo hlavní galaktickou rovinu a okolní skupiny galaxií (nejsou zde vidět). Obecně se mnoho disků galaxií stává tenkými, protože plyn, ze kterého vznikly koliduje sám se sebou jak rotuje kolem gravitačního centra. Vřetenová galaxie se nachází asi 50 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Draka (Draco).

Štítky: Galaxie, NGC 5866, Srážka galaxií