Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. červenec 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. červenec 2018

Barnard 228: Tmavá Wolfova mlhovina ve Vlku

Uznání a copyright: Gabriel Rodrigues Santos

Toto tmavé značení na obloze se dá najít jenom v siluetě proti bohatému zářícímu hvězdnému pozadí. Prachová neprůhledná mračna Wolfovy mlhoviny jsou vidět v jižním souhvězdí Vlka (Lupus) a jsou součástí molekulárního mračna ve Vlku vzdáleného 500 světelných let. Uvnitř vznikají smečky hvězd o nízké hmotnosti, ale jejich kolabující jádra jsou vidět jenom na dlouhých infračervených vlnových délkách . Barvité hvězdy z Vlka přidávají na ozdobnosti této pěkné galaktické krajiny. Snímek ne daleko od centrální Mléčné dráhy zabírá asi 8 stupňů.

Štítky: Molekulární mračno, Star-formation

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.