Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. srpen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. srpen 2018

Střed Labutě

Uznání a copyright: Mauro Narduzzi (acquisition) / Roberto Colombari (processing)

Ve středu Severního kříže, slavného astérismu v souhvězdí Labutě (Cygnus), se nachází nadobří hvězda gama Cygni. Tato jasná hvězda, též známá svým vlastním jménem Sadr, leží uprostřed toho krásného koutu nebe se spoustou hvězd, mračen prachu a zářivých mlhovin v rovině naší Galaxie Mléčné dráhy. Zorné pole zabírá na obloze téměř 4 stupně (8 úplňků) a obsahuje emisní mlhovinu a otevřenou hvězdokupu NGC 6910. Vlevo od gama Cygni je ve tvaru dvou zářících kosmických křídel rozdělených dlouhým tmavým pásem prachu IC 1318 mlhovina s pochopitelným názvem Motýl. Vlevo nahoře od gama Cygni jsou mladé a stále těsně vázané hvězdy NGC 6910. Některé odhady vzdáleností umísťují gama Cygni asi 1800 světelných let daleko, zatímco pro IC 1318 a NGC 6910 jsou od 2000 do 5000 světelných let.

Štítky: Cygnus, Gamma cygni, Sadr, Ic1318, Ngc6910