Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. září 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. září 2018

M33: Galaxie v Trojúhelníku

Uznání a copyright: Christoph Kaltseis, CEDIC

V malém severním souhvězdí Trojúhelníku (Triangulum) je velkolepá, zepředu viděná spirální galaxie M33. Populárně se jí říká galaxie Větrník nebo jenom the Galaxie v Trojúhelníku. M33 měří přes 50 000 světelných let a v Místní skupině je po Galaxii v Andromedě (M31) a naší vlastní Mléčné dráze třetí největší galaxií. M33 je od Mléčné dráhy asi 3 milióny světelných let daleko, považuje se za satelitní galaxii Galaxie v Andromedě a astronomové v obou těchto galaxiích mají nádherný výhled na ten druhý spirálný systém hvězd. Co se pohledu z planety Země týká, tak tento ostrý snímek ukazuje modré hvězdokupy a růžové hvězdotvorné oblasti ve volně zavinutých galaktických spirálních ramenech. Od středu galaxie asi na sedmi hodinách je vidět NGC 604 plná prázdnot a je to nejjasnější hvězdotvorná oblast. Podobně jako u M31 i u M33 je populace proměnných hvězd dobře proměřená a tak pomohla stanovit žebříček vzdáleností ve Vesmíru.

Štítky: M33, Spirální galaxie, Místní skupina, Ngc604, M31