Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. září 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. září 2018

Světlo, tma a prach

Uznání a copyright: Tasos Liampos

Tento barevný, na mlhoviny bohatý kout oblohy zabírá asi dva úplňky a nachází se v rovině naší Mléčné dráhy a královském severním souhvězdí Kefea (Cepheus). U okraje hmotného molekulárního mračna vzdáleného asi 2400 světelných let je vpravo dole pod středem jasná červená emisní oblast Sharpless (Sh) 155, též známá jako mlhovina Jeskyně. Jasné stěny této kosmické jeskyně velké asi 10 světelných let ionizuje ultrafialové světlo z mladých horkých hvězd kolem ní. Plátno mezihvězdného obrazu též oplývá prachovými modrými reflexními mlhovinami jako je vdB 155 vlevo nahoře a hustými neprůhlednými mračny prachu. Astronomické výzkumy ukázaly jiné dramatické známky vznikání hvězd včetně jasné červené skvrny Herbig-Haroova objektu HH 168. Emise Herbig-Harova objektu ve středu obrázku u horního okraje vzniká z energetických výtrysků z nově zrozené hvězdy.

Štítky: Sh2-155, Cave nebula, Emise, Reflection, Absorpce, Mlhovina