Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. září 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. září 2018

55 nocí se Saturnem

Uznání a copyright: Tunc Tezel (TWAN)

Toto léto od 1. července do 24. srpna bylo celkem 55 středomořských nocí po sobě alespoň částečně jasných. Kompozitní obraz kombinuje teleskopické expozice z každé noci a sleduje tak jasný Saturn při jeho cestě bohatou večerní oblohou. Sezónní zdánlivý retrográdní pohyb této vnější planety běžel na hvězdnatém pozadí doprava a v srpnu se zpomalil. Planetu tak přivedl do blízkosti centrální Mléčné dráhy s krásnými mlhovinami Lagunou (M8) a Trifidem (M20). Spolu se Saturnem samozřejmě putoval i jeho největší měsíc Titan. Titan kolem plynného obra obíhá jednou za 16 dnů a výsledkem je vlnovitý pohyb, které je lépe vidět (po umístění kurzoru), když se téměř příliš jasný Saturn ze scény digitálně odstraní.

Štítky: Titan, Saturn, Retrograde