Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. září 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. září 2018

Osamělá neutronová hvězda v supernově E0102 72.3

Uznání: X-ray (NASA/CXC/ESO/F. Vogt et al.); Optical (ESO/VLT/MUSE & NASA/STScI)

Proč je tato neutronová hvězda mimo střed? Nedávno byla v troskách po starém výbuchu supernovy nalezena osamělá neutronová hvězda. "Problematická" osamělá neutronová hvězda je ta modrá tečka u středu červené mlhoviny od E0102-72.3 vlevo dole. Modrá barva na kompozitním snímku představuje rentgenové záření zachycené observatoří NASA Chandra, a červená a zelená představují optické světlo zachycené Velmi velkým dalekohledem Evropské jižní observatoře (ESO) v Chile a z Hubblova kosmického dalekohledu. Posunutá poloha této neutronové hvězdy je nečelaná, jelikož tato hustá hvězda se považuje za jádro hvězdy, která vybuchla jako supernova a vytvořila vnější mlhovinu. Mohlo se stát, že neutronovou hvězdu v E0102 ze středu mlhoviny odtlačila supernova samotná, ale pak je zvláštní, že ten menší červený prstenec má stále střed na této neutronové hvězdě. Alternativou by mohlo být, že vnější mlhovina byla vyvržena v průběhu jiného scénáře, možná dokonce jinou hvězdour. Budoucí pozorování mlhovin a neutronové hvězdy tuto situaci nejspíš rozřeší.

Štítky: Neutronová hvězda, Zbytek supernovy, Rentgenové paprsky