Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. říjen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. říjen 2018

NGC 1672: Spirální galaxie s příčkou z Hubbla

Uznání: Hubble Legacy Archive, NASA, ESA; Processing & Copyright: Domingo Pestana & Raul Villaverde

Mnoho spirálních galaxií má přes svůj střed příčku. Dokonce i u naší vlastní Galaxie Mléčné dráhy se předpokládá skromná centrální příčka. Zde je vidět spirální galaxie s výraznou příčkou NGC 1672, kterou do skvělých podrobností zachytil Hubblův kosmický dalekohled. Jsou vidět tmavé filamentární prachové pásy, mladé hvězdokupy jasných modrých hvězd, červené emisní mlhoviny zářícího vodíku, dlouhá jasná příčka hvězd přes střed a jasné aktivní jádro, ve kterém je nejspíš superhmotná černá díra. NGC 1672 měří asi 75 000 světelných let a světlu to k nám trvá asi 60 miliónů let. Galaxie NGC 1672 se nachází v souhvězdí Mečouna (Dorado) a studuje se, proč a jak galaktické příčky přispívají ke tvorbě hvězd v centrálních oblastech galaxií.

Štítky: Plasma, Slunce, Protuberance