Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. listopad 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. listopad 2018

Portrét NGC 281

Uznání a copyright: Jeremiah Roth

Podívejte se přes kosmické mračno katalogizované jako NGC 281 a možná přehlédnete otevřenou hvězdokupu IC 1590. Přesto uvnitř této mlhoviny vznikla a její mladé hmotné hvězdy konec konců dodávají energii všudepřítomné záři mlhoviny. Pro oči přítažlivé tvary v portrétu NGC 281 jsou opracované sloupy a husté prachové Bokovy globule, které jsou vidět v siluetě, erodované intenzivními energetickými větry a zářením z kupy horkých hvězd. Pokud tyto prachové struktury přežijí dostatečně dlouho, tak by mohly být v budoucnu místy tvoření nových hvězd. Mlhovině NGC 281 se pro její tvar podobný postavičce z počítačových her s hravostí říká Pacman a nachází se asi 10 000 světelných let daleko v souhvězdí Kasiopeja (Cassiopeia). Ostrý kompozitní snímek byl pořízen přes úzkopásmové filtry, které kombinují emisi atomů vodíku a kyslíku v mlhovině a syntetizují červenou, zelenou a modrou barvu. NGC 281 při své odhadované vzdálenosti měří hodně přes 80 světelných let.

Štítky: Ngc281, Ic1590, Prach, Pacman nebula, Bok Globules