Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. prosinec 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. prosinec 2018

Kolem Země prolétá kometa Wirtanen

Uznání a copyright: Ruslan Merzlyakov (RMS Photography)

Kolem Země dnes prochází kometa Wirtanen. Kilometr velká špinavá sněhová koule obíhá Slunce každých 5,4 roku, vzdaluje se až k Jupiteru a přibližuje k Zemi. Kometa 46P/Wirtanen dnes prochází kolem Země ve vzdálenosti pouhých 31 vzdáleností Měsíce, což je nejtěsnější přiblížení za posledních 70 let. Pokud víte, kam se dívat (do Býka), tak můžete kometu uvidět triedrem jako neobvyklou modrou šmouhu. Na snímku pořízeném před týdnem je kometa Wirtanen vyfotografovaná na obloze nad kostelem v městě Skagen v Dánsku. Na kompozitním snímku je zachycen i sám astrofotograf. Po dnešku kometa začne slábnout, jelikož se vzdaluje od Země i od Slunce.

Stáhněte si zdarma: Kalendář APOD 2019 (verze 5).

1. APOD: 2018-12-14 Plavání (delfína) na Jupiteru
  10. TimeAndDate.com: Planety viditelné na noční obloze
  11. APOD: 2018-12-15 Geminidy a přátelé

Štítky: Kometa Wirtanen, Země, Přiblížení

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.