Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. prosinec 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. prosinec 2018

Geminidy a přátelé

Uznání a copyright: Daniel López (El Cielo de Canarias)

Z radiantu v souhvězdí Blíženců tento týden na naši planetu pršel každoroční meteorický roj Geminid. Na digitální kompozici z násobných expozic je v nádherné části oblohy vidět asi 70 létavic ze souhvězdí Blíženců (Gemini). Expozice byly pořizovány něco přes 6 hodin kolem maxima roje. Kamera sledovala 14. prosince tmavou předúsvitovou oblohu z národního parku Teide z Tenerife na Kanárských ostrovech. Souhvězdí Blíženců se nachází už mimo snímek vlevo nahoře, ale Mléčná dráha zde prochází přes pozadí mnoha hvězd. Dole vlevo od středu jsou dobře rozeznatelné hvězdy a mlhoviny v Orionu. Vpravo je žlutý Aldebaran s Hyádami spolu s hvězdokupou Plejády. Dole pod hvězdami v Plejádách je velice vítaný návštěvník noční oblohy, slabá zelená koma komety 46P Wirtanen, která bude nejblíže Zemi o tomto víkendu. Geminidy vstupují do atmosféry Země rychlostí asi 35 kilometrů za sekundu a jedná se o prach na oběžné dráze aktivní planetky 3200 Phaethon.

1. APOD: 2015-12-13 Když Gemini posílá hvězdy na Paranal