Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. listopad 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. listopad 2011

Od Plejád k Hyádám

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo

Tento kosmický pohled zabírá v souhvězdí Býka (Taurus) téměř 20 stupňů. Začíná u Plejád a končí u Hyád, což jsou dvě nejznámější hvězdokupy na pozemské obloze. Nádherná hvězdokupa Plejády vlevo je asi 400 světelných let daleko. Na dobře známém obrázku hvězdy v této kupě svítí skrz prachová mračna, která rozptylují modré světlo hvězd. Hvězdokupa Hyády ve tvaru V vpravo je ve srovnání s kompaktními Plejádami více roztažená a nachází se mnohem blíže ve vzdálenosti 150 světelných let. Zdá se, jako by hvězdy v Hyádách byly ukotveny jasným Aldebaranem, rudým obrem, který vypadá žlutý. Ovšem Aldebaran je ve skutečnosti jenom 65 světelných let daleko a do Hyád se promítá jen náhodou. Na této pozoruhodné mozaice z 12 snímků jsou u okraje molekulárního mračna v Býku vidět i slabá prachová mračna. u okraje molekulárního mračna v Býku Na širokoúhlém pohledu je asi 4 stupně od Aldebaranu vidět i mladistvá hvězda T Tauri a Hindsova proměnná mlhovina.
Oprava: Na správný způsob psaní názvu hvězdokupy Hyády upozornil Tom Brázdil