Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. listopad 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. listopad 2011

NGC 7822 v Kefeu

Uznání a copyright: Manuel Fernández Suarez

Zdá se, že se do NGC 7822 nahloučily horké, mladé hvězdy a kosmické pilíře plynu a prachu. Na okraji gigantického molekulárního mračna v severním souhvězdí Kefeus se asi 3000 světelných let daleko nachází zářivá hvězdotvorná oblast. V barvitém koutu nebe jsou uvnitř mlhoviny výrazné především jasné okraje a tmavé útvary. Obraz obsahuje data z úzkopásmových filtrů a mapuje emise atomárního kyslíku, vodíku a síry do modré, zelené a červené barvy. Atomární emisi vyvolává silná radiace ze žhavých hvězd, jejichž silné hvězdné větry a radiace utvářejí a erodují hustší útvary pilířů. V pilířích by mohly stále gravitačním kolapsem vznikat hvězdy, ale jak pilíře postupně erodují, tak vznikající hvězdy nakonec přestanou mít rezervoár látky, z níž se hvězdy tvoří. Hvězdné pole v odhadované vzdálenosti NGC 7822 zabírá asi 40 světelných let.

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, Ngc7822, S171, Narrowband