Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. prosinec 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. prosinec 2018

Červená mlhovina, zelená kometa a modré hvězdy

Uznání a copyright: Tom Masterson (Transient Astronomer)

Tato slavnostně vybarvená obloha byla zachycerna v časných ranních hodinách 17. prosince při sledování nejtěsnějšího přiblížení komety Wirtanen k planetě Zemi. Kometa byla viditelná pouhým okem. Nádherně zelená barva její fluoreskující kometární atmosféry, neboli komy, zde vyniká jenom po sečtení digitálních expozic pointovaných na polohu komety pod hvězdokupou Plejády. Expozice také nechaly vyniknout modré světlo hvězd odrážené mračny prachu kolem mladých hvězd v Plejádách. Podívejte se (doleva) přes prachové tmavé mlhoviny na okraji molekulárního mračna v Perseu a dojdete k emisní mlhovině NGC 1499, též známé jako mlhovina Kalifornie. Pro oči je toto kosmické mračno příliš slabé a jeho zřetelná červená záře pochází z rekombinace elektronů s ionizovanými atomy vodíku. Kolem 23. prosince by se měla kometa Wirtanen dát snadno najít triedrem, jelikož bude procházet blízko jasné hvězdy Capella ve severním zimním souhvězdí Vozky (Auriga).

1. Flickr.com: The Fiery Red California Nebula, Deep Blue Pleiades and a Green Comet 46P Wirtanen
  2. NASA: See a Passing Comet This Sunday
  3. APOD: 2018-11-15 Kometa 46P Wirtanen
  4. APOD: 2018-12-16 Kolem Země prolétá kometa Wirtanen
  5. APOD: 2013-11-22 Od Kalifornie k Plejádám
  6. APOD: 2009-04-11 Velký obraz
  7. EarthSky.org: 2018’s brightest comet is closest Sunday

Štítky: California nebula, Ngc1499, Kometa Wirtanen, 46p, Plejády, M45

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Úplněk