Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. prosinec 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. prosinec 2018

Velká mlhovina v Lodním kýlu

Uznání a copyright: Maicon Germiniani

Jedna z největších hvězdotvorných oblastí v naší Galaxii, Velká mlhovina v Lodním Kýlu, též známá jako NGC 3372, měří přes 300 světelných let a je klenotem jižní oblohy. Podobně jako menší a severnější Velká mlhovina v Orionu je i mlhovina v Lodním kýlu snadno vidět pouhým okem, i když je zhruba 5 krát dále ve vzdálenosti asi 7500 světelných let. Tento nádherný detailní teleskopický snímek ukazuje pozoruhodné podrobnosti zářících filamentů mezihvězdného plynu a neprůhledných mračen kosmického prachu ve středu této oblasti. Zorné pole zabírá něco přes 50 světelných let. Mlhovina v Lodním kýlu (Carina) je domovem extrémně hmotných hvězd, včetně hvězd z otevřené hvězdokupy Trumpler 14 (od středu vlevo nahoře) a stále záhadné proměnné hvězdy eta Carinae, která je více než 100 krát hmotnější, než Slunce. Eta Carinae je ta nejjasnější hvězda těsně pod středem prašné mlhoviny Klíčová dírka (NGC 3324). Zatímco eta Carinae samotná je nejspíš na nejlepší cestě k výbuchu supernovy, tak rentgenové snímky ukazují, že Velká mlhovina v Lodním kýlu je opravdovou továrnou na supernovy.

1. APOD: 2011-05-20 Cesta noční oblohou
  2. Seds.org: NGC 3372
  3. APOD: 2009-08-26 Klasické mlhoviny v Orionu
  4. Flickr.com: Eta Carinae LRGB by maicon germiniani
  5. UNH.edu: What is the Interstellar Medium?
  6. APOD: 2010-09-19 Temná mračna v mlhovině Carina
  7. SpaceTelescope.org: Dazzling diamonds Trumpler 14
  8. Wikipedia: Eta Carinae
  9. STScI.edu: Interactive: The Carina Nebula in all its Glory...
  10. APOD: 2006-03-16 Eta a Klíčová dírka v mlhovině Carina
  11. Harvard.edu: Carina Nebula: Nearby Supernova Factory Ramps Up.

Štítky: Eta Carinae, Mlhovina Lodní záď, Mlhovina Klíčová dírka, Trumpler 14