Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. leden 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. leden 2019

Kvadrantidy

Uznání a copyright: Daniel López (El Cielo de Canarias)

Meteorický roj Kvadrantid pojmenovaný po zapomenutém souhvězdí je pro pozorovatele oblohy na severní polokouli každoroční událostí. Obvykle krátce vrcholí v chladných časných ranního hodinách 4. ledna. Radiant roje se na obloze nachází ve starém, astronomicky opuštěném souhvězdí Zedního kvadrantu (Quadrans Muralis). To je poloha mezi hranicemi moderních souhvězdí Herkules, Pastýř a Drak. Na tomto obrazu oblohy sestaveném z digitálních snímků pořízených mezi 2:30 ráno a svítáním za bezměsíčné noci se dá napočítat asi 30 Kvadrantid. Radiant roje vychází právě vpravo od sopky Teide na Kanárském ostrově Tenerife pod dobře známými hvězdami Velkého vozu na severní obloze. Jako nejpravděpodobnější zdroj proudu prachových částic, ze kterých Kvadrantidy pocházejí, byla v roce 2003 identifikována planetka. Když se pečlivě podíváte, tak můžete nahoře nad vrcholem sopky najít zřetelnou zelenou komu. Patří návštěvníkovi pozemské oblohy o Vánocích 2018, kometě Wirtanen.

1. Earthsky.org: Dark skies for 2019’s Quadrantid meteors
  2. Wikipedia: Former constellations
  3. APOD: 2007-08-12 Roj Perseid
  4. Ianridpath.com: Quadrans Muralis
  5. NASA: QUADRANTID PARENT DISCOVERED
  6. APOD: 2018-12-22 Mrazivá prosincová noc

Štítky: Quadrantid, Meteorický roj, Sopka

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích