Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. leden 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. leden 2019

Dalekohledy HESS pro výzkum vysokoenergetické oblohy

Uznání videa a copyright: Vikas Chander, H.E.S.S. Collaboration; Music: Emotive Piano by Immersive Music

Mohou vypadat jako moderní mechaničtí dinosauři, ale jsou to obrovské otáčivé oči, které pozorují oblohu. Observatoř vysokoenergetického stereoskopického systému H.E.S.S (High Energy Stereoscopic System) se skládá ze čtyř dvanáctimetrových zrcadlových dalekohledů kolem jednoho velkého dalekohledu s 28 m zrcadlem. Dalekohledy jsou navrženy tak, aby mohly detekovat zvláštní záblesky modrého světla Čerenkovova záření, které vzniká, když se nabité částice pohybují rychleji, než je rychlost světla ve vzduchu. Takové světlo vzniká, když gama záření ze vzdáleného zdroje narazí do molekuly v zemské atmosféře a vyvolá spršku nabitých částic. H.E.S.S. je citlivý na fotony o těch nejvyšších energiích (TeV), které brázdí vesmírem. H.E.S.S. pracuje už od roku 2003 v Namibii, pátrá po temné hmotě a objevil přes 50 zdrojů, které emitují vysokoenergetické záření včetně zbytků supernov a center galaxií, které obsahují superhmotné černé díry. Na časosběrných záznamech ze září minulého roku se dalekohledy H.E.S.S. natáčení a zírají před naší Galaxií Mléčnou dráhou a Magellanovými mračny a přitom příležitostně prolétávají družice Země.

Otevřená věda: Prohlédněte si 1800+ souborů Astrofyzikální knihovny zdrojových kódů.

1. Mpg.de: The H.E.S.S. Telescopes
  2. APOD: 2012-07-27 Vysokoenergetický stereoskopický systém II
  3. Wikipedia: Cherenkov radiation
  4. Wikipedia: Charged particle
  5. Wikipedia: Speed of light
  6. NASA: Gamma Rays
  7. APOD: 2006-08-14 Kosmické záření z vnějšího prostoru
  8. Mpg.de: High Energy Stereoscopic System
  9. Scienceblogs.com: How often does the sun emit 1 TeV photons?
  10. Wikipedia: Namibia
  11. NASA: What Is Dark Matter?
  12. Harvard.edu: Abstract The H.E.S.S. Galactic plane survey