Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. leden 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. leden 2019

IC 342: Skrytá Galaxie

Uznání a copyright: Arturas Medvedevas

IC 342 se velikostí podobá velkým jasným spirálním galaxiím v našem okolí a nachází se zhruba 10 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Žirafy (Camelopardalis). Rozlehlý vesmírný ostrov IC 342 by za jiných okolností byl na našem nočním nebi významnou galaxií, ale je vidět jenom přes závoj hvězd a mračen plynu a prachu v rovině naší vlastní Galaxie Mléčné dráhy a z přímého pohledu se tak ukrývá. Přestože je světlo z IC 342 zeslabené a zčervenalé od mezilehlých kosmických mračen, tak tento ostrý teleskopický snímek sleduje vlastní neprůhledný prach této galaxie i zářivé růžové hvězdotvorné oblasti podél spirálních ramen, která se vinou daleko od galaktického jádra. IC 342 nejpíš prošla nedávným poryvem překotného vznikání hvězd a je dost blízko na to, aby gravitačně ovlivňovala vývoj místní skupiny galaxií a Mléčnou dráhu.

1. Seds.org: IC 342