Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. únor 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. únor 2019

Simulace TNG50: Vznik kup galaxií

Uznání videa: IllustrisTNG Project; Visualization: Dylan Nelson (Max Planck Institute for Astrophysics) et al.
Music: Symphony No. 5 (Ludwig van Beethoven), via YouTube Audio Library

Jak vznikají kupy galaxií? Jelikož se pro naše pozorování náš vesmír vyvíjí pomalu, tak nám s odpovědí na tuto otázku pomáhá vytváření rychle se odehrávajících počítačových simulací. Takovou je i nedávný počin TNG50 z projektu IllustrisTNG, vylepšení slavné simulace Illustris. První část videa sleduje kosmický plyn (většinou vodík) při přeměně do galaxií a kup galaxií od počátku vesmíru do dneška, přičemž jasnější barvy znamenají rychleji se pohybující plyn. Jak vesmír dospívá, tak plyn padá do gravitačních studní, vznikají galaxie, ty se otáčejí, sráží se a spojují se, a přitom mezitím vznikají v centrech galaxií černé díry, které vysokými rychlostmi vyvrhují okolní plyn. Druhá polovina videa sleduje hvězdy, ukazuje, jak se dohromady začínají shlukovat kupy galaxií i se slapovými ohony a hvězdnými proudy. V simulaci TNG50 je překvapivě komplexní výtok z černých děr a podrobnosti se nyní srovnávají s naším skutečným vesmírem. Studium, jak se plyn v ranném vesmíru shlukoval, pomáhá lidstvu lépe porozumět, jak původně vznikla naše Země, Slunce a Sluneční soustava.

1. TNG-project.org: TGN