Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. březen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. březen 2019

Pohled na M101

Uznání a copyright: Christoph Kaltseis, CEDIC 2019

Velká a krásná spirální galaxie M101 je jednou z posledních položek ve slavném katalogu Charlese Messiera, ovšem určitě ji nelze opomenout. Při velikosti 170 000 světelných let je ohromná, téměř dvakrát větší, než naše vlastní Mléčná dráha. M101 je také jednou z původních spirálních mlhovin, které pozoroval lord Rosse velkým dalekohledem 19. století Leviathanem z Parsontownu. Na tomto soudobém teleskopickém pohledu M101 sdílí zorné pole se vzdálenějšími galaxiemi pozadí, hvězdy v popředí jsou z Mléčné dráhy a vpravo dole je doprovodná trpasličí galaxie NGC 5474. Barvy hvězd z Mléčné dráhy se dají najít také ve hvězdném světle tohoto velkého vesmírného ostrova. Jeho jádru dominuje světlo z chladných žlutavých hvězd. Podél spirálních ramen jsou modré barvy horkých mladých hvězd smíchané s pásy neprůhledného prachu a s růžovými hvězdotvornými oblastmi. M101 je též známá jako galaxie Větrník, nachází se v severním souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major) a je vzdálená asi 23 miliónů světelných let. Její doprovodnou galaxii NGC 5474 nejspíš zbortily její minulé gravitační interakce s dominantní M101.

1. APOD: 2000-03-11 Messierův maraton