Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. březen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. březen 2019

M104: Galaxie Sombrero

Uznání: NASA, ESA, Hubble Legacy Archive;
Processing & Copyright: Rogelio Bernal Andreo (DeepSkyColors.com)

Spirální galaxie M104 je slavná pro svůj téměř z boku viděný profil s širokým prstencem neprůhledných pásů prachu. Pruh kosmického prachu je vidět v siluetě proti rozsáhlé centrální výduti s hvězdami a dává galaxii vzhled klobouku, což vede k jejímu populárnímu názvu galaxie Sombrero. Pro vytvoření tohoto ostrého pohledu na dobře známou galaxii byla použitá obrazová data z Hubblova kosmického dalekohledu. Ve výsledném zpracování je galaxie vidět v přirozených barvách včetně podrobností, které se při pohledu menšími pozemskými dalekohledy často ztrácejí v ohromné záři jasné centrální výduti. Galaxie Sombrero, též známá jako NGC 4594, se dá pozorovat přes celé spektrum a je hostí centrální superhmotnou černou díru. M104 is měří asi 50 000 světelných let a je 28 miliónů světelných let daleko a je jednou z největších galaxií u jižního okraje Kupy galaxií v Panně.

1. SEDS.org: Messier 104