Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. březen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. březen 2019

Hvězdy v M15 z observatoře Gaia

Uznání: Robert Vanderbei (Princeton University), ESA, Gaia, DPAC

Hvězdokupa Messier 15 je 13 miliard let starým pozůstatkem z raného formativního období naší Galaxie a je jednou z asi 170 kulových hvězdokup, které stále ještě sídlí v halu naší Mléčné dráhy. Má průměr asi 200 světelných let a nachází se asi 35 000 světelných let daleko v souhvězdí Pegasa. Ovšem tento realisticky vyhlížející pohled na starou kulovou hvězdokupu není fotografie. Jedná se o animovaný gif zkonstruovaný z pozoruhodně přesných jednotlivých měření poloh hvězd, jejich jasnosti a barvy. Tento astronomicky bohatý soubor dat vznikl skanováním oblohy družicí Gaia, která už také určila paralaktické vzdálenosti pro 1,3 miliardy hvězd Mléčné dráhy. Blikající hvězdy na animovaném gifu jsou hvězdy typu RR Lyrae. Hvězdy typu RR Lyrae jsou vyvinuté pulzující proměnné hvězdy, jejichž jasnost a perioda pulzací, typicky méně než den, spolu souvisí a v M15 jsou jich spousty.

1. APOD: 2018-10-17 M15: Hustá kulová hvězdokupa