Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. duben 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. duben 2019

AZUREové stopy par nad Norskem

Uznání a copyright: Yang Sutie

Co se to děje na obloze? Atmosféra nad severním Norskem vypadala minulý pátek po dobu asi 30 minut dosti podivně, jelikož se tam náhle objevily barevné mraky, tečky a kouřové vlečky. Barvy vytvořil experiment AZURE (Auroral Zone Upwelling Rocket Experiment) financovaný NASA, který rozptýlil stopové plyny, aby se daly sledovat větry ve vyšší atmosféře Země. Trasovače experimentu AZURE pocházejí ze dvou sondážních raket s krátkou dobou letu vypuštěných z kosmického střediska Andøya v Norsku. Neškodné plyny trimetylaluminia a směsi barium/stroncium byly v ionosféře uvolněny ve výškách 115 a 250 km. Rozptylování stop par bylo pozorováno z několika pozemních stanic. Mapování disperze par experimentu AZURE by mělo zlepšit naše znalosti, jak sluneční vítr přenáší energii na Zemi a jak dodává energii polárním zářím.

1. Wikipedia: Norway