Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. duben 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. duben 2019

Nádherná obloha ve Štíru

Uznání a copyright: Stéphane Guisard, TWAN

Pokud by Štír tak dobře vypadal i při pohledu pouhým okem, tak by si ho lidé lépe pamatovali. Štír (Scorpius) častěji vnímají jako několik málo jasných hvězd sice v dobře známém, ale málokdy vyhledávaném zvířetníkovém souhvězdí. K získání nádherného snímku jako je tento je potřeba dobrá kamera, barevné filtry a procesor na zpracování digitálního obrazu. Snímek, na který se díváte pro vyniknutí podrobností zahrnuje nejenom dlouhotrvající expozice v několika barvách, ale i jednu expozici ve velmi specifické červené barvě emitované vodíkem. Výsledný obraz ukazuje spoustu útvarů, které berou dech. Ve svislé části obrázku vlevo je rovina naší Galaxie Mléčné dráhy. Jsou vidět rozsáhlá oblaka jasných hvězd a dlouhé filamenty tmavého prachu. Z Mléčné dráhy ve středu snímku úhlopříčně vybíhají tmavé prachové pásy známé jako Temná řeka. Tato řeka spojuje některé jasné hvězdy napravo, které jsou součástí hlavy a klepet Štíra a patří do ní i jasná hvězda Antares. Vpravo nahoře od Antaresu je dokonce ještě jasnější planeta Jupiter. Po celém snímku jsou vidět četné červené emisní mlhoviny a modré reflexní mlhoviny. Štír je dobře vidět na jižní obloze po západu Slunce uprostřed roku.

1. AllTheSky.com: Scorpius