Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. duben 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. duben 2019

Meteory, kometa a Velký vůz nad La Palma

Uznání a copyright: Vincent Duparc

Meteorické roje jsou způsobeny proudy pevných částic velikosti zrnek prachu a větších, které se pohybují jako skupina vesmírem. Oběžné dráhy těchto meteorických proudů se ve většině případů dají identifikovat s prachem vyvrženým z komet. Když Země prochází takovým proudem, tak se částice v zemské atmoféře rozpadají a na noční obloze za sebou zanechávají jasnou stopu. Všechny stopy meteorů jsou vůči sobě rovnoběžné, ale podobně jako u železničních kolejí, jev perspektivy způsobuje, že se zdají vycházet ze vzdáleného bodu. Kompozitní snímek, na který se díváte, byl pořízen během lednového meteorického roje Kvadrantid z La Palma, jednoho ze španělských Kanárských ostrovů u severozápadního pobřeží Afriky. Radiant Kvadrantid je vidět těsně pod ojem Velkého vozu. Pečlivé oko také zachytí slabou zelenou komu komety Wirtanen. Dnes v noci vyvrcholí skromný meteorický roj Lyrid s frekvencí několik viditelných meteorů za hodinu z tmavých míst pod jasnou oblohou.

1. APOD: Animace: Meteorický roj Perseidy