Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. květen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. květen 2019

Mlhovina Kočičí oko opticky a rentgenově

Uznání: NASA, ESA, Hubble Legacy Archive; Chandra X-ray Obs.;
Processing & Copyright: Rudy Pohl

Někomu připadá jako kočičí oko. Jinému zase jako obří kosmická ulita. Ve skutečnosti se jedná o jednu z nejjasnějších a nejpodrobněji známých planetárních mlhovin, které se skládají z plynu vyvrženého v sice slavné, ale krátké fázi ke konci života Slunci podobné hvězdy. Centrální hvězda této mlhoviny vytvořila vnější soustředné obálky odhazováním vnějších vrstev v sérii pravidelných záchvěvů. Vznik těchto krásných, složitý a přitom symetrických vnitřních struktur není ovšem zatím dobře prostudován. Obraz, na který se díváte je kompozitem digitálně zaostřených snímků z Hubblova kosmického dalekohledu s rentgenovým snímkem pořízeným družicovou observatoří Chandra. Nádherný, ve vesmíru se vznášející kosmický útvar, měří přes půl světelného roku. Při pohledu do tohoto Kočíčího oka může lidstvo vidět zánik našeho Slunce, které jednou vstoupí do své vlastní vývojové fáze planetární mlhoviny, ovšem za 5 miliard let.

1. Wikipedia: Conch
  2. Wikipedia: Planetary_nebula
  3. Youtube.com: NGC 6543 Cat's Eye Planetary Nebula, zoom into
  4. Harvard.edu: Rings in the haloes of planetary nebulae
  5. APOD: 2001-10-03 Představení planetárních mlhovin
  6. APOD: 2003-11-01 Halo Kočičího oka
  7. APOD: 2010-05-09 Halo Kočičího oka
  8. Youtube.com: NGC 6543 Cat's Eye Planetary Nebula, creation of (Pt2)
  9. Harvard.edu: Looking Deep into the Cat's Eye: Structure and Rotation in the Fast Wind of the PN Central Star of NGC 6543
  10. Flickr.com: Rudy Pohl: The Cat's Eye Nebula NGC 6543 - Hubble Telescope
  11. STScI.edu: Hubble Space Telescope Overview
  12. NASA: X-Rays
  13. Harvard.edu: Chandra: openFITS - Create Multiwavelength Composite Images
  14. Harvard.edu: About Chandra
  15. NASA: What Is a Light-Year?
  16. APOD: 2003-11-01 Halo Kočičího oka