Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. květen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. květen 2019

Messier 5

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, University of Arizona

"Krásná mlhovina objevená mezi Váhami [Libra] a Hadem [Serpens] ..." začíná popis 5. položky slavného katalogu mlhovin a hvězdokup astronoma 18. století Charlese Messiera. I když se Messierovi tento objekt zdál mlhavý, kulatý a bez hvězd, tak Messier 5 (M5) je nyní znám jako kulová hvězdokupa s více než 100 000 hvězdami, které jsou vázány gravitací a jsou naměstnány do prostoru o průměru asi 165 světelnmých let. Nachází se asi 25 000 světelných let daleko. Kulové hvězdokupy sídlí v halo naší Galaxie a jsou starými členy naší Mléčné dráhy. M5 je jednou z nejstarších kulových hvězdokup, stáří jejích hvězd se odhaduje na 13 miliard let. Tato krásná hvězdokupa je populárním cílem pozemských dalekohledů. Rudí a modří obři se vyskytují dokonce i blízko hustého jádra kupy a na ostrém barevném snímku vynikají omlazení modří tuláci ve žlutých a modrých barvách.

1. SEDS.org: Messier 5