Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. květen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. květen 2019

Prach z Halleovy komety a Mléčná dráha

Uznání a copyright: Gang Li

Většinou bezměsíčnou nocí 7. května prolétala oblohou zrnka kosmického prachu. Země každoročně prolétá proudem trosek, které po sobě zanechává periodická Halleyova kometa, za vzniku meteorického roje známého jako Eta Aquaridy. I když byl tento snímek pořízen až den po předpovězeném maximu, tak kompozice expozic registrovaných na pozadí oblohy i tak během 2 hodin zachytila 20 meteorů. Stopy meteorů míří zpátky do radiantu roje v blízkosti hvězdy Eta Aquarii u obzoru, po které se roj jmenuje, tak jak to bylo vidět 100 kilometrů jižně od australské Sydney. Eta Aquaridy jsou známy svojí rychlostí, do atmosféry vstupují rychlostí asi 66 kilometrů za za sekundu. U centrální výduťi Mléčné dráhy vysoko nad obzorem září brilantní Jupiter. V pravém horním rohu snímku je Jižní kříž.

1. EarthSky.org: All you need to know: Eta Aquariid meteors