Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. červen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. červen 2019

M83: Galaxie tisíce rubínů

Uznání: Subaru Telescope (NAOJ), Hubble Space Telescope,
European Southern Observatory - Processing & Copyright: Robert Gendler

Velká, jasná a krásná spirální galaxie M83 se nachází zhruba 12 miliónů světelných let daleko u jihovýchodního okraje velice dlouhého souhvězdí Hydry. Výrazná spirální ramena protkávají tmavé prachové pásy a modré hvězdokupy a propůjčují ji tak její populární název Jižní větrník. Ovšem červené hvězdotvorné oblasti, které posévají ramena zvýrazněná na tomto třpytivém barevném kompozitu také naznačují její další pojmenování: Galaxie tisíce rubínů. M83 měří 40 000 světelných let a je členem kupy galaxií, do které patří i aktivní galaxie Centaurus A. Jádro samotné M83 je aktivní na rentgenových energiích a vykazuje vysokou koncentraci neutronových hvězd a černých děr zanechaných po období poryvu překotného vznikání hvězd. Na tomto ostrém kompozitním obrazu jsou vidět i paprsky hvězd v Mléčné dráze v popředí a vzdálené galaxie pozadí. Obrazová data pocházejí z dalekohledu Subaru, z kamery WFI (Wide Field Imager) Evropské jižní observatoře a z archívu Hubblova kosmického dalekohledu.

1. SEDS.org: Messier 83