Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. srpen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. srpen 2019

Fotografie z roku 1901: Mlhovina v Orionu

Uznání: George Ritchey, Yerkes Observatory - Digitization Project: W. Cerny,
R. Kron, Y. Liang, J. Lin, M. Martinez, E. Medina, B. Moss, B. Ogonor, M. Ransom, J. Sanchez (Univ. of Chicago)

Pokroky ve fotografii na přelomu 20. století poskytly astronomům důležitý nástroj. Zlepšení fotografických materiálů, dlouhé expozice a nová řešení dalekohledů umožnily astronomické snímky s podrobnostmi, které nemohly být vidět u samotného okuláru. Krásný snímek hvězdotvorné Mlhoviny v Orionu pořídil v roce 1901 americký astronom a tvůrce dalekohledů George Ritchey a snímek je pozoruhodně rozeznatelný i dnešním astrofotografům. Původní skleněná deska, citlivá k zeleným a modrým vlnovým délkám, byla digitalizována a invertována za vzniku pozitivního obrazu. Ritcheyho rukou psané poznámky ukazují na 50 minutovou expozici, která skončila za úsvitu, přičemž apertura 24 palcového dalekohledu byla zamaskována na 18 palců, aby se zlepšila ostrost snímku. Ritcheyho více než sto let staré desky uchovávají astronomická data a stále se dají využít při zkoumání astrofyzikálních procesů.

1. Wikipedia: Astrophotography
  2. Jrank.org: Astrophotography - The amateur connection, The roles of photography in professional astronomy, Challenges and changes
  3. Aip.org: Who Was George Willis Ritchey?
  4. APOD: 2009-08-26 Klasické mlhoviny v Orionu