Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. září 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. září 2019

Neobvyklý signál ukazuje na neutronovou hvězdu zničenou černou dírou

Uznání ilustračního videa: NASA, Dana Berry (Skyworks Digital)

Jak vznikla tato neobvyklá exploze? Gravitační detektory v USA a v Evropě, LIGO a Virgo, před třemi týdny zaznamenaly poryv gravitačního záření s oscilačním vzorem, který se dá očekávat, když černá díra zničí neutronovou hvězdu. Jeden objekt z události S190814sv nejlépe odpovídá hmotnosti vyšší než je pětinásobek hmotnosti Slunce, což je dobrý kandidát na černou díru, zatímco další objekt měl zřejmě hmotnost menší než trojnásobek hmotnosti Slunce, takže je dobrým kandidátem na neutronovou hvězdu. Gravitačními vlnami nebyla doposud detekována žádná podobná událost. Naneštěstí nebylo pozorováno žádné světlo z této exploze, světlo, které by mohlo vznikat při ničení neutronové hvězdy. Je ovšem teoreticky možné, že i objekt s nižší hmotností byla také černá díra, i když neznáme žádný případ černé díry s tak nízkou hmotností. Na už dříve vytvořeném ilustračním videu je vidět předpokládaná srážka černá díra - neutronová hvězda v roce 2005 ve světle, přesněji gama záření ze vzplanutí GRB 050724. Animované video začíná s neutronovou hvězdou v popředí, která obíhá černou díru s akrečním diskem. Gravitace černé díry pak neutronovou hvězdu roztrhá a vytvoří proud trosek, které padají do černé díry. S190814sv bude nadále předmětem výzkumu a k tomu, o jaký objekt se jedná, možná přispějí detekce podobných objektů v budoucnu.

Sledujte APOD v angličtině na: Instagramu, Facebooku, Redditu, nebo na Twitteru.

1. LIGO.org: _LIGO_
  2. Wikipedia: Virgo_interferometer
  3. APOD: 2016-02-11 LIGO detekoval gravitační vlny ze slučujících se černých děr
  4. NASA: Black Holes
  5. NASA: Neutron stars
  6. NASA: LIGO/Virgo S190814bv: Update on Sky-Localization and Source-Classification
  7. NASA: Our Sun
  8. ScienceNews.org: LIGO and Virgo probably spotted the first black hole swallowing up a neutron star
  9. Prezly.com: Scientists detect a black hole swallowing a neutron star like Pac-man
  10. APOD: 2017-05-01 Chládnoucí neutronová hvězda
  11. NASA: Cosmic Explosion Could Be Black Hole Swallowing Neutron Star
  12. Wikipedia: Black_hole
  13. Mpg.de: Gamma-ray Burst 050724
  14. APOD: 2019-08-20 _akrečním_diskem_
  15. LIGO.org: GraceDB — Gravitational-Wave Candidate Event Database

Štítky: Měsíc, Jupiter, Hory

Denný tranzit ISS

Prelet ISS popred Mesiac.