Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. září 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. září 2019

Neobvyklý signál ukazuje na neutronovou hvězdu zničenou černou dírou

Uznání ilustračního videa: NASA, Dana Berry (Skyworks Digital)

Jak vznikla tato neobvyklá exploze? Gravitační detektory v USA a v Evropě, LIGO a Virgo, před třemi týdny zaznamenaly poryv gravitačního záření s oscilačním vzorem, který se dá očekávat, když černá díra zničí neutronovou hvězdu. Jeden objekt z události S190814sv nejlépe odpovídá hmotnosti vyšší než je pětinásobek hmotnosti Slunce, což je dobrý kandidát na černou díru, zatímco další objekt měl zřejmě hmotnost menší než trojnásobek hmotnosti Slunce, takže je dobrým kandidátem na neutronovou hvězdu. Gravitačními vlnami nebyla doposud detekována žádná podobná událost. Naneštěstí nebylo pozorováno žádné světlo z této exploze, světlo, které by mohlo vznikat při ničení neutronové hvězdy. Je ovšem teoreticky možné, že i objekt s nižší hmotností byla také černá díra, i když neznáme žádný případ černé díry s tak nízkou hmotností. Na už dříve vytvořeném ilustračním videu je vidět předpokládaná srážka černá díra - neutronová hvězda v roce 2005 ve světle, přesněji gama záření ze vzplanutí GRB 050724. Animované video začíná s neutronovou hvězdou v popředí, která obíhá černou díru s akrečním diskem. Gravitace černé díry pak neutronovou hvězdu roztrhá a vytvoří proud trosek, které padají do černé díry. S190814sv bude nadále předmětem výzkumu a k tomu, o jaký objekt se jedná, možná přispějí detekce podobných objektů v budoucnu.

Sledujte APOD v angličtině na: Instagramu, Facebooku, Redditu, nebo na Twitteru.

1. LIGO.org: _LIGO_