Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. září 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. září 2019

Velké Magellanovo mračno

Uznání a copyright: Alessandro Cipolat Bares

Portugalský mořeplavec Ferdinand Magellan měl při své první plavbě kolem Země v 16. století spolu se svou posádkou spoustu času ke studiu jižní oblohy. Výsledkem je, že dva mlhavé obláčky, které mohou pozorovatelé na jihu snadno vidět, se jmenují jako Mračna Magellanova a nyní víme, že se jedná o satelitní galaxie naší mnohem větší spirální galaxie Mléčné dráhy. Velké Magellanovo mračno (Large Magellanic Cloud - LMC) je zde vidět na pozoruhodně hlubokém, barevném snímku ve vzdálenosti asi 160 000 světelných let v souhvězdí Mečouna (Dorado). Mračno měří zhruba 15 000 světelných let a jedná se o nejhmotnější satelitní galaxii Mléčné dráhy, která je domovem nejbližší supernovy moderní doby SN 1987A. Výrazná oblast pod středem je 30 Doradus, též známá jako mlhovina Tarantule, obří hvězdotvorná oblast o rozměru asi 1000 světelných let.

1. Wikipedia: Ferdinand_Magellan