Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. září 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. září 2019

Velké Magellanovo mračno

Uznání a copyright: Alessandro Cipolat Bares

Portugalský mořeplavec Ferdinand Magellan měl při své první plavbě kolem Země v 16. století spolu se svou posádkou spoustu času ke studiu jižní oblohy. Výsledkem je, že dva mlhavé obláčky, které mohou pozorovatelé na jihu snadno vidět, se jmenují jako Mračna Magellanova a nyní víme, že se jedná o satelitní galaxie naší mnohem větší spirální galaxie Mléčné dráhy. Velké Magellanovo mračno (Large Magellanic Cloud - LMC) je zde vidět na pozoruhodně hlubokém, barevném snímku ve vzdálenosti asi 160 000 světelných let v souhvězdí Mečouna (Dorado). Mračno měří zhruba 15 000 světelných let a jedná se o nejhmotnější satelitní galaxii Mléčné dráhy, která je domovem nejbližší supernovy moderní doby SN 1987A. Výrazná oblast pod středem je 30 Doradus, též známá jako mlhovina Tarantule, obří hvězdotvorná oblast o rozměru asi 1000 světelných let.

1. Wikipedia: Ferdinand_Magellan
  2. Fordham.edu: Ferdinand Magellan's Voyage Round the World, 1519-1522 CE
  3. APOD: 2006-08-09 Magellanické ráno
  4. SEDS.org: The Large Magellanic Cloud, LMC
  5. JuzaPhoto.com: La Grande Nube di Magellano
  6. AtlasOfTheUniverse.com: The Universe within 500000 Light Years - The Satellite Galaxies
  7. STScI.edu: Supernova 1987A
  8. APOD: 2017-03-05 Záhadné prstence supernovy 1987A
  9. APOD: 2009-09-16 Zóna Tarantule

Štítky: Lmc, Lmc, Large magellanic cloud, Large magellanic cloud, Tarantula nebula, Tarantula nebula

Kometa 260P/McNaught

Snímek komety 260P/McNaught. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšeno, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Berana.