Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. listopad 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. listopad 2019

Uvnitř mlhoviny Plamen

Uznání a copyright: Optical: DSS; Infrared: NASA/JPL-Caltech;
X-ray: NASA/CXC/PSU/ K.Getman, E.Feigelson, M.Kuhn & the MYStIX team

Mlhovina Plamen vyniká na tomto optickém snímku prachových hvězdotvorných oblastí v pásu Orionu ve vzdálenosti zhruba 1400 světelných let. Rentgenová data z observatoře Chandra a infračervené snímky ze Spitzerova kosmického dalekohledu vás mohou pozvat dovnitř zářícího plynu a neprůhledných prachových mračen. Pokud na obrázek položíte kurzor (nebo kliknete), tak uvidíte mnoho nedávno vzniklých hvězd s věkem od 200 tisíc do 1,5 miliónu let v zanořené hvězdokupě NGC 2024. Vložený rentgenový a infračervený kompozitní obrázek zabírá uprostřed Plamene asi 15 světelných let. To je proti těm nejjednodušším modelům vzniku hvězd ve hvězdných porodnicích, který předvídá, že hvězdy začínají vznikat v hustším centru jádra molekulárního mračna. V důsledku toho bude třeba složitější model; možná že hvězdy vznikají déle ve středu, nebo že starší hvězdy jsou vyvrženy ze středu srážkami uvnitř kupy.

1. APOD: 2010-11-26 Plamínek zblízka