Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. listopad 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. listopad 2019

NGC 3572 a Jižní pulci

Uznání a copyright: Josep Drudis

V tomto koutu oblohy je vidět zářící plyn a tmavá prachová mračna hned vedle mladých hvězd v NGC 3572. Tuto oblast s krásnou emisní mlhovinou a hvězdokupou daleko na jižní obloze ale astrofotografové často přehlížejí ve prospěch nedaleké mlhoviny Carina. Hvězdy z NGC 3572 jsou na teleskopickém snímku vidět vlevo nahoře a snímek v odhadované vzdálenosti hvězdokupy 9000 světelných let zabírá asi 100 světelných let. Mezihvězdný plyn a prach, který je vidět, je součástí zárodečného molekulárního mračna. Husté proudy materiálu uvnitř mlhoviny erodované hvězdnými větry a radiací zcela zřetelně míří pryč od energetických mladých hvězd. S tvary, které připomínají Pulce z IC 410, které lépe znají severní pozorovatelé, jsou nejspíš místy, kde i nyní stále vznikají hvězdy. V příštích desítkách až stovkách miliónech let se plyn a hvězdy v kupě vlivem gravitačních slapů a bouřlivých výbuchů supernov rozplynou a tak skončí život hvězdokupy z hmotných hvězd.
Oprava: Na chybnou polohu NGC 3572 na snímku, správná je vlevo nahoře, upozornil Josef Papež.

1. AstroDrudis.com: The southern Tadpoles
  2. ESO.org: Young Stars Paint Spectacular Stellar Landscape
  3. APOD: 2018-01-24 Pulci v IC 410
  4. NASA: What Is a Supernova?

Štítky: Galactic star cluster, Ngc3572, Star-formation, Emisní mlhovina