Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. prosinec 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. prosinec 2019

M33: Galaxie Trojúhelník

Uznání a copyright: Rui Liao

Tato vznešená, zepředu viděná spirální galaxie M33 sídlí v malém severním souhvězdí Trojúhelníku (Triangulum). Její populární názvy jsou galaxie Větrník nebo jen Galaxie v Trojúhelníku. M33 měří přes 50 000 světelných let a po Galaxii v Andromedě (M31) a naší Mléčné dráze je třetím největším členem Místní skupiny galaxií. M33 je od Mléčné dráhy vzdálená asi 3 milióny světelných let, považuje se za satelitní galaxii Galaxie v Andromedě a astronomové v obou těchto galaxiích by měli nádherný vzájemný výhled na opačné hvězdné systémy. Co se týká pohledu ze Země, tak na tomto ostrém snímku M33 jsou vidět modré hvězdokupy a růžové hvězdotvorné oblasti volně zavinutých spirálních ramen galaxie. V poloze 7 hodin od galaktického středu je zde vidět nejjasnější hvězdotvorná oblast, prostorná NGC 604. Dobře proměřené proměnné hvězdy v M33 pomohly, podobně jako v M31, z této galaxie udělat kosmický metr při ustavení žebříčku vzdáleností ve Vesmíru.

1. HawAstSoc.org: Constellations: Triangulum -- A Triangle
  2. SEDS.org: Messier 33
  3. AtlasOfTheUniverse.com: The Universe within 5 million Light Years - The Local Group of Galaxies
  4. arXiv.org: Constraints on the Proper Motion of the Andromeda Galaxy Based on the Survival of Its Satellite M33
  5. APOD: 2013-09-26 M31 versus M33
  6. AstroBin.com: M33 with a lot of red flowers
  7. APOD: 2009-10-17 Jasné mlhoviny v M33
  8. HubbleSite.org: FIRESTORM OF STAR BIRTH SEEN IN A LOCAL GALAXY
  9. Harvard.edu: A spiral nebula as a stellar system: Messier 33.
  10. NASA: The Scale of the Universe - Great Debate in 1996