Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. leden 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. leden 2020

Hvězdy a prach Jižní koruny

Uznání a copyright: CHART32 Team, Processing - Johannes Schedler

Tuto teleskopickou vyhlídku obývají mračna kosmického prachu a mladé energetické hvězdy vzdálené méně než 500 světelných let u severní hranice souhvězdí Jižní koruny (Corona Australis). Oblaka prachu efektivně cloní světlo ze vzdálenějších hvězd pozadí v Mléčné dráze. Výrazný komplex reflexních mlhovin katalogizovaných jako NGC 6726, 6727 a IC 4812 vytváří charakteristickou modrou barvu, když se světlo horkých mladých hvězd z této oblasti odráží od kosmického prachu. Prach od pohledu zastiňuje hvězdy, které stále ještě vznikají. Menší žlutá mlhovina NGC 6729 se obtáčí kolem mladé proměnné hvězdy R Coronae Australis. Těsně pod ní svítí oblouky a smyčky rázových vln z výtoků nově zrozených zanořených hvězd identifikovaných jako Herbig-Harovy objekty. Toto zorné pole na obloze měří asi 1 stupeň. V odhadované vzdálenosti této blízké hvězdotvorné oblasti odpovídá téměř 9 světelným rokům.

Video: To nejlepší z APODů 2019 pro Night Sky Network