Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. únor 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. únor 2020

Centrální Centaurus A

Uznání: NASA, ESA, Hubble Heritage (STScI/ AURA)-ESA/Hubble Collaboration

Centaurus A je při vzdálenosti zhruba 11 miliónů světelných let nejbližší aktivní galaxií od planety Země. Tato pekuliární eliptická galaxie též známá jako NGC 5128 měří něco přes 60 000 světelných let. Na ostrém podrobném snímku z Hubblova kosmického dalekohledu je vidět oblast velká asi 8500 světelných let včetně galaktického středu (vlevo nahoře). Centaurus A je zjevně výsledkem srážky dvou jinak normálních galaxií, což vyústilo do bouřlivé změti hvězdotvorných oblastí, hmotných hvězdokup a tmavých prachových pásů. Pozůstatky kosmických trosek trvale požírá v centru galaxie centrální černá díra miliardkrát hmotnější, než Slunce. Stejně jako u jiných aktivních galaxií, tento proces u Centaurus A také generuje rádiové, rentgenové a gama záření.

1. Wikipedia: Centaurus_A